مقالات مقالات .

مقالات

آشنایی با انواع تسمه های خودرو و کاربرد آن ها

 یکی از ابزار هایی که تقاضا برای خرید آن بسیار بالا می باشد، تسمه های خودرو می باشد. در واقع، تسمه ها یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزاء هر خودرویی می باشند و علاوه بر این، با توجه به ساختار و جنس آن ها، هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند. تسمه های خودرو دارای انواع مختلفی می باشند و در واقع از تسمه ها، در جاهای مختلفی از خودرو استفاده می شود. امروزه برای هر خودرویی، یک تسمه با ویژگی های همان خودرو وجود دارد.

برای خرید تسمه نکات بسیار مهم وجود دارد و هر فردی که قصد خرید تسمه برای خودرو خود دارد، باید با انواع این تسمه ها، ساختار آن ها، انواع مختلف آن ها و همچنین جنس این تسمه ها آشنا باشد تا بتواند بهترین خرید را انجام دهد. تسمه خودرو دارای مبحثی گسترده بوده که برای فراگیری آن، باید با نحوه ساختار، جنس، و همچنین ویژگی های آن ها نیز آشنا باشید. لازم به ذکر است که هر کدام از تسمه های اتومبیل ها، با داشتن خصوصیات خاص خود، فقط در همان محل مورد استفاده قرار می گیرند و نمی توان از آن ها برای اتومبیل های دیگر و یا بخش های دیگر استفاده کرد.

در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره تسمه خودرو، و همچنین قیمت تسمه خودرو و انواع مختلف آن بیان کرده ایم. اگر قصد دارید با تمامی تسمه های خودرو آشنا شوید و کاربرد آن ها را بدانید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تسمه چیست؟
بهتر است برای درک بهتر، کمی با تسمه آشنا شویم. تسمه، جسمی دایره ای است که جنس آن عموما از لاستیک می باشد. تسمه، وسیله ای است که از آن برای انتقال نیرو از یک محور و وسیله، به یک وسیله ی دیگر استفاده می شود. برای درک بهتر، تسمه ها را با چرخ دنده ها مقایسه می کنیم. همانطور که می دانید ،چرخ دنده ها با داشتن اشکالی دایره شکل و همچنین دندانه های متعدد، عملیات چرخش را انجام می دهند و در حین این چرخش، نیرو را از یک چرخ دنده می گیرند و به چرخ دنده دیگر انتقال می دهند. تسمه همین کاربرد را دارد اما جنس و ابعاد آن، بسیار متفاوت تر از چرخ دنده می باشد.

انواع تسمه خودرو
تسمه خودرو، با توجه به نوع خودرو می تواند متفاوت باشد. به بیان بهتر، باید اشاره کنیم که خودرو های درون سوز، دارای انواع مشخصی از تسمه ها می باشند. عموما، تسمه هایی که در خودرو های درون سوز مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از تسمه دینام و تسمه تایم. البته باید اشاره کنیم که تسمه دینام می تواند تسمه پروانه نیز باشد. هر کدام از این تسمه ها، با داشتن شکل، ابعاد، جنس، و به طور کلی ویژگی های متعدد، مشخصات خاص و مخصوصی دارند و کارایی آن ها نیز متفاوت است. در ادامه به طور کامل همه چیز را درباره این دو تسمه و کاربرد آن ها در خودرو بیان کرده ایم.

تسمه-خودرو

آشنایی با تسمه تایم و کاربرد آن
تسمه تایم، یکی از مهم ترین تسمه ها در خودرو می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که تسمه تایم، جزوی از قطعات موتور خودرو می باشد و به همین علت، خطا در کارکرد آن و بروز مشکل در آن، می تواند بسیار خطرناک باشد. تسمه تایم، که دارای انعطاف بوده، وظیفه دارد تا نیرو را از میل لنگ به میل سوپاپ در اتومبیل منتقل می کند. به بیان بهتر، حرکت چرخشی میل لنگ، به کمک تسمه تایم، به میل سوپاپ منتقل می شود تا سوپاپ ها به حرکت در بیایند و خودرو عملکرد مطلوب خود را انجام دهد.

یکی از مهم ترین مشخصه های تسمه تایم، وجود دندانه هایی در قسمت درونی آن می باشد. این دندانه ها، به حرکت بهتر و انتقال نیرو کمک می کنند و در صورتی که به خوبی بر روی موتور بسته نشوند و یا دندانه ها چفت نباشند، می تواند باعث اختلال در حرکت اجزاء موتور شود و یا خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد. امروزه تسمه تایم را بر اساس فاصله های مختلف این دو قطعه از یکدیگر می سازند. در واقع باید اشاره کنیم که تسمه تایم، دارای طول های مختلفی می باشد و اگر قصد خرید تسمه تایم را دارید، بهتر است متناسب با نوع اتومبیل خود، اقدام به بررسی قیمت تسمه تایم و خرید تسمه خودرو کنید.

معرفی تسمه دینام و کابرد آن
تسمه دینام، یکی دیگر از انواع تسمه خودرو می باشد که دارای ابعاد و اشکال خاصی می باشد. جالب است بدانید که تسمه دینام، دارای نام های مختلفی می باشد که از آن ها می توان به تسمه پروانه، و تسمه مارپیچ اشاره کرد. تسمه دینام نیز یکی از مهم ترین تسمه خودرو بوده و علاوه بر این، وظایف بسیار مهمی را در خودرو بر عهده دارد. تسمه دینام، نیرویی که از موتور خارج می شود را به اجزاء مختلف خودرو منتقل می کند. به عنوان مثال تسمه دینام، نیروی موتور را به دینام، سیستم تهویه مطبوع، اویل پمپ و واتر پمپ منتقل می کند. تسمه دینام، با اتصال به میل لنگ، نیروی چرخشی آن را که پس از به حرکت در آمدن موتور ایجاد می شود، به این اجزاء منتقل می کند. نکته جالبی که در خصوص تسمه دینام وجود دارد این است که در خودرو های مختلف، به گونه های مختلفی از آن استفاده می شود.

در برخی از خودرو ها، از چندین تسمه دینام استفاده می شود و علاوه بر این، در برخی دیگر از خودرو ها، از یک تسمه دینام استفاده می شود که در این خودرو ها، به این تسمه دینام، تسمه مارپیچ می گویند. تسمه دینام با داشتن وظایف متعدد یکی از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می رود و به همین علت، با خراب شدن آن تمامی اجزائی که کارکرد آن ها به این تسمه وابسته است از کار می افتد. به یاد داشته باشید که حتما از منبع معتبر اقدام به خرید این محصول کنید تا با پرداخت به صرفه ترین قیمت تسمه دینام آن را خریداری کرده باشید.

منبع :https://kolis.ir/blog/post/Different-types-of-car-belts-and-their-applications.html


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۶:۳۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)