مقالات مقالات .

مقالات

تسمه خودرو چیست؟

تسمه خودرو یکی از قطعات موتور بوده و وظیفه آن انتقال نیرو به بخش ‌هایی مانند فرمان و واتر پمپ می ‌باشد. تسمه ‌ها از جنس پلاستیک ساخته ‌شده و دارای طول عمر بالایی نیستند. اگر بخواهیم واضح ‌تر بیان کنیم، تسمه‌ ها حلقه‌ های پلاستیکی هستند که مانند چرخ ‌دنده‌ها عمل کرده و با چرخش خود نیرو را به دستگاه‌ های دیگر خودرو وارد می ‌کنند. تسمه‌ ها جزء قطعاتی هستند که به ‌طور مرتب باید سرویس و چک شده و در صورت پوسیدگی و پارگی باید به‌ طور کامل تعویض شوند.تسمه خودرو قیمت بالایی نداشته ولی نقش آن در عملکرد موتور خودرو بسیار مهم است.

انواع تسمه خودرو
تسمه خودروها با توجه به نوع خودرو متفاوت بوده و خودروهای درون ‌سوز دارای تسمه‌ دینام و تسمه تایم هستند و هر کدام از این تسمه‌ ها از لحاظ شکل ظاهری، کیفیت و نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت اند.

تسمه تایم
تسمه تایم در داخل اتومبیل ‌ها با حرکت چرخشی خود نیرو را از میل ‌لنگ به سوپاپ منتقل کرده و قدرت مورد نیاز جهت حرکت میل سوپاپ را فراهم می‌ کند. کارکرد درست و سالم تسمه تایم تاثیر بسیار زیادی در عملکرد موتور داشته و ازاین ‌رو باید به‌ طور مرتب چک شده تا آسیب جدی به موتور و نهایتاً به خودرو وارد نشود.تسمه تایم در داخل خودرو از طرف داخل دارای شیارها و دندانه هایی است که درگیری با میل بادامک یا میل سوپاپ را راحت ‌تر می ‌کند.

به ‌طور ساده ‌تر وظیفه تسمه تایم همکاری با میل‌ لنگ بوده و حرکت چرخشی را به میل سوپاپ منتقل کرده تا سوپاپ‌ ها به حرکت درآمده تا خودرو و موتور بهترین عملکرد خود را داشته باشند. شیارها و دندانه ‌های تسمه تایم به انتقال نیرو و حرکت خودرو کمک بسیار زیادی کرده و درصورتی ‌که درست درجای خود چفت نشوند، خسارات جبران ‌ناپذیری را به ماشین وارد می‌ کنند.تسمه تایم ها بنابر نوع خودرو دارای طول های متفاوتی بوده و در زمان خرید آنها باید تسمه تایم متناسب با خودروی خود را انتخاب کنید. همچنین میزان سفتی و شل بودن تسمه تایم می‌ تواند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کرده و به همین دلیل باید به‌ طور درست بسته‌ شده و تنظیم باشد.

تسمه دینام
تسمه‌ پروانه یا تسمه دینام، حلقه ‌ای از جنس پلاستیک است که نیروی موتور را به دینام، سیستم تهویه، اویل پمپ و واتر پمپ منتقل می ‌کند. تسمه تایم به میل‌ لنگ متصل بوده و نیروی چرخشی را به دینام و سایر قطعات منتقل کرده و از این ‌رو به نام تسمه دینام اسم‌ گذاری شده ‌است. وظیفه دینام تبدیل نیروی حرکتی و مکانیکی به نیروی الکتریکی بوده و به‌ عنوان یک ژنراتور عمل می ‌کند. تسمه دینام توسط دینام نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کرده و علاوه ‌برآن، قدرت مورد نیاز پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور را هم فراهم می‌ کند. ازاین ‌رو به تسمه دینام، تسمه هیدرولیک و یا تسمه کولر هم گفته می‌ شود.

نحوه عملکرد تسمه تایم
برای به حرکت درآمدن تمام اتومبیل ‌ها، باید انفجار سوخت در محفظه احتراق صورت‌ گرفته تا ماشین حرکت کند. انفجار سوخت در محفظه احتراق، دودی را از خود تولید می ‌کند که این دود باید از اگزوز خارج‌ شده و هوا مجدداً وارد محفظه شده تا عمل احتراق تکرار شود. برای انجام این کار سوپاپ‌ ها در داخل خودرو باید در فواصل منظم باز و بسته شوند. همان‌ طور که گفته شد میل بادامک به سوپاپ متصل بوده و از طریق تسمه تایم هم به میل‌ لنگ وصل شده و سبب چرخش نیرو و به وجود آوردن گشتاوری بین میل بادامک و میل‌ لنگ می ‌شود. تمامی این فعالیت ‌ها سبب باز و بسته شدن سوپاپ ‌ها شده و باعث می ‌شود که سوخت با هوا واکنش داده و درون محفظه احتراق منفجر شود.

همان‌ طور که می دانید میل‌ لنگ نیروی خود را از تسمه تایم گرفته و باعث می‌ شود که پیستون در سیلندر به حرکت درآید. پس‌ از حرکت دورانی آن به دیفرانسیل، جعبه‌ دنده و فلایویل و درنهایت به چرخ‌ ها وارد می ‌شود و سبب حرکت خودرو می ‌شود. نقش تسمه تایم در خودرو بسیار مهم بوده و اگر دچار خرابی، ایراد و یا فرسودگی شود، نیروی چرخشی به‌ درستی منتقل نشده و ماشین حرکت نمی‌ کند.

نحوه عملکرد تسمه دینام
تسمه دینام یا تسمه کولر در قسمت جلویی خودرو و در زیر کاپوت قرار داشته و به دلیل پیچش آن به دوره غرغره های زیاد و اتصال بسیاری از قطعات به یکدیگر به آن تسمه مارپیچ هم گفته می ‌شود. همچنین به دلیل به حرکت درآوردن پروانه در سیستم تهویه و خنک ‌کننده اتومبیل توسط تسمه دینام، به آن تسمه کولر هم گفته می‌ شود.به‌ طور کلی تسمه دینام سبب انتقال نیروی مکانیکی به بسیاری از قطعات می شود. از دیگر وظایف آن عبارتند از:

تهیه انرژی برای موتور در سیستم تهویه خودرو
تهیه نیرو برای چرخش پمپ هیدرولیک فرمان
تهیه برق خودرو
سبب به حرکت درآمدن پروانه در سیستم خنک ‌کننده
به حرکت درآوردن واتر پمپ در سیستم خنک‌ کننده
نشانه‌ های خرابی تسمه تایم و زمان تعویض آن
طول عمر تسمه تایم ها به واسطه شرکت‌ های تولیدی خودرو تعیین‌ شده ولی به دلیل جنس پلاستیکی آن‌ ها امکان خرابی و پارگی در تسمه بیشتر بوده و باید به‌ طور دائم بررسی شود. طول عمر تسمه تایم به کیفیت مواد به‌ کار رفته در آن، میزان درگیری با قطعات دیگر و نوع رانندگی بسیار وابسته بوده و در واقع تعیین‌ کننده دوام تسمه می ‌باشند. اگر نشانه ‌هایی مانند صداهای غیرعادی از موتور و عملکرد نادرست آن، خارج شدن دود زیاد از اگزوز و استارت نخوردن خودرو را مشاهده کردید، امکان دارد که تسمه تایم خودروی شما دچار مشکل شده و باید فوراً تعویض شود.

نشانه‌ های خرابی تسمه دینام و زمان تعویض آن
زمانی که در سرویس دوره ‌ای خودرو، تسمه دینام خودرو خود را چک کرده و علائمی مانند پوسیدگی، خوردگی و یا پارگی را مشاهده کردید باید به‌ سرعت تسمه دینام را عوض کرده تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. اما برخی نشانه ‌ها در خودروها وجود دارند که به شما اطلاع می ‌دهند که تسمه دینام دچار ایراد و خرابی شده ‌است که از این نشانه‌ ها در اتومبیل ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم کارکرد کولر و سیستم تهویه و یا عملکرد ضعیف آن ها
روشن ‌شدن چراغ چک هشدار باتری
شنیدن صدای غیرعادی از موتور خودرو
به‌ سختی کنترل کردن فرمان
شل شدن تسمه و چرب شدن آن
بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم
بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم هر ۶ ماه یک ‌بار بوده و می ‌توانید در سرویس‌ های دوره ‌ای رادیاتور، تعویض روغن‌ موتور و تعویض فیلتر روغن، تسمه دینام را هم چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. همان ‌طور که می ‌دانید تسمه نقش بسیار مهمی در عملکرد درست موتور داشته ولی با این‌ حال از قیمت بسیار پایینی برخوردار است. بنابراین وجود هر گونه ایراد را در تسمه خودرو خود جدی گرفته و در اسرع وقت ایراد را برطرف نمایید.

امداد خودرو آزمون، دارای انواع خدمات مکانیک سیار به خصوص تعویض انواع تسمه بوده و به‌ صورت گسترده خدمات خود را در سرتا سر مشهد به رانندگان ارائه می ‌دهد. تعمیرکاران و تکنسین‌های مشغول به کار در این شرکت همگی آموزش ‌دیده و با مهارت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مجموعه از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.
منبع :https://emdadkhodroazmoon.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۹:۰۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)